Persönlicher Code & Erwerben|Verschwenden [1989]

PERSÖNLICHER CODE: 16 framed gelatine silver prints on Baryte paper, glued-on gold coloured letters, 41 x 31 x 2 cm, [ALL OF THEM SHOW BANK BRANCH OFFICES IN SUBURBS OF GRAZ],1 framed gelatine silver print on gold-tinted photographic paper, 31 x 41 x 2 cm.
ERWERBEN|VERSCHWENDEN: 2 framed gelatine silver prints on Baryte paper, gold coloured Letraset dye transfer letters, 71 x 101 x 2 cm.

Der Titel meiner Bilderfolge „PERSÖNLICHER CODE“ (ein Zitat vom elektronischen Display der Geldautomaten) zusammen mit dem Material (Goldfarbe), in dem er (und die Bilderrahmen) erscheint, bezeichnet sich erstens selbst – HOLOPHRASE.

Er markiert zweitens, unter anderem durch diese seine performative Eigenschaft, die Grenze zwischen „der figürlichen Ordnung der Bilder und der diskursiven Ordnung der Sprache“* – PHYLAKTERIUM.

Drittens kann man versuchen, den Raum zwischen diesen beiden Ordnungen mit BENENNUNGEN und ASSOZIATIONEN aufzufüllen: die symbolische und reale Macht des Geldes/Goldes und der Banken; die „corporate identity“ dieser Institute, die sich im architektonischen Erscheinungsbild ihrer Filialen zeigt (?); der „persönliche Service“, mit dem sie werben; die diversen „cards“ mit ihren elektronisch gespeicherten Nummern, die persönlicher Code heißen; der „persönliche Code (-Stil, -Ausdruck, -Aussage)“, der die Handschrift des Künstlers kennzeichnet …

Firstly, the title of my series “PERSONAL CODE” (a quotation from the electronic display of bancomats), together with the gold paint used for the letters and frames is self-designating – HOLOPHRASE.

Secondly, by virtue of its performative property, it marks the line between “the figural order of the pictures and discoursive order of language” * – PHYLACTERY.

Thirdly, one might attempt to fill the space between these two orders with NAMES and ASSOCIATIONS: the symbolic and real power of money or gold and of the banks; the “corporate identity” of these institutions expressed in the architectural appearance of their branches (?); the “personal service” they advertise; the diverse cards with their electronically recorded personal codes; the “personal code” (style, expression, message) characterising the hand-writing of the artist …

* KOFMAN, SARAH: Melancholie der Kunst, Graz/ Wien 1986, 22 ff.